Cabaran Kerjaya Kini, Persaingan Sengit

Pernah anda kecewa bila permohonan pilihan kerjaya anda ditolak? Pasti anda tertanya- tanya kenapa? Mulalah anda sedih dan kadangkala ada yang menyalahkan diri sendiri jikatidak berjaya. Ya, betul..memang anda salah..anda salah memilih dan memohon kursus. kegagalan itu adalah disebabkan anda tidak merancang dengan baik serta kurang menganalisis trend pekerjaan dan kerjaya masa depan.

Meniru

Sebenarnya sikap suka meniru pilihan orang lain adalah faktor kegagalan anda. Hal ini kerana, jika ia mnjadi pilihan orang dah tentu ia adalah pilihan popular di universti. Jika ramai yg pilih, pasti anda tidak berjaya di terima di IPTA.

Baca Juga :  Cepat Anda Naik, Cepat Juga Anda Akan Tersungkur

Tidak mengkaji trend semasa

Untuk pengetahuan, setiap tahun ada musim tersendiri dlm meluluskn permhonan. Ada yang mewarwarkan kekurangan kerjaya tetapi permohonan jadi terlalu ramai sehingga akan membuatkan ramai kecewa. Untuk membuatpilhan, sebaik-baiknya anda selidik dulu dan buat kelainan dengan mengisi permohonan yang tidk popular.

Sebaiknya anda harus tahu kebaikan dan keburukan pilihan anda itu.

Menarik :

Baca Juga :  Kanak-kanak Berusia 7 Tahun Disahkan Gila Kerana Belajar

Pemilihan bidang guru

Seperti mana yg dilapor media semasa orang akan berlumba mendapat kerja cikgu..mngkin profesion ini diliht lebih rehat dan banyak cuti. Tetapi jika anda memilih menjadi guru, pasti anda akan kecewa sebab permohonan mnjadi guru memang poplar kini.

Beralih kepada kemahiran

Telah tiba masany kini anda menganggap bidang kemahiran adalah potensi besar utk masa depan yg cerah. Bidang ini masih baru dan pastinya banyak kekosongan.PM kita sendiri menggalakkan pelajar menganggap pendidikan teknik vokasional bukan lagi pilihan kedua.

Jika anda ada kemahiran..pasti anda boleh berdikari dan mampu menjana pendapatan sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *