Masalah Bayi Kembung Perut

Bayi selalu mengalami masalah kembung perut mungkin akibat dari ketidaksuaian suhu atau pemakanan. Perut bayi boleh kembung adalah diakibatkan oleh angin yang memenuhi ruang perutnya. Keadaan angin yang banyak dalam perut membuatkan perut seperti nak pecah ataupun rasa sakit pada dalam perut. Keadaan ini dah tentu membuatkan bayi tidak selesa dan menangis.

Alamak, dah menangis..

Mungkin ketika anda sedang nyenyak tidur tiba-tiba bayi anda menangis, anda cuba pujuk dan tenangkannya..tetapi masih lagi ia menangis. Cuba ketukkan sedikit perutnya, perut bayi dikatakan berangin jika bunyi seakan kosong diperutnya. Selain itu, boleh juga melihat tapak tangannya ada warna putih berbintik dalam kulit tapak tangan bayi menandakan ia mengalami masalah angin. Jika anda kesan perut bayi anda kembung, cubalah bantu bayi anda dengan berusaha supaya bayi mengeluarkan angin tidak kiralah melalui jalan atas atau bawah.

Bagaimana caranya ??

  • Perkara pertama, cubalah sapu dengan minyak angin untuk bayi
  • Cuba peluk bayi menggunakan sebelah tangan dan meletakkan kepalanya ke bahu dan tepuk belakangnya perlahan-lahan dengan sebelah tangan lagi.
  • Cuba telentangkan bayi, angkat ke hadapan dan ke belakang seperti mengayuh basikal sehingga lututnya rapat ke perut.
  • Cuba tiarapkan bayi dengan meletakkan perutnya di atas lutut dan gosok belakangnya dengan lembut sambil menghayun atau mengenjut lutut secara perlahan-lahan.
  • Cuba dudukkan bayi di atas pangkuan, angkat kepala bayi, rehatkan dagunya di atas lengan dan tepuk atau gosok belakangnya perlahan-lahan.
  • Cuba pegang bayi dalam keadaan tertiarap di atas lengan dengan kepalanya di atas tapak tangan.
  • Cuba letakkan bayi anda dengan mukanya menghadap riba anda dan gosokkan belakangnya.
  • Cuba duduk tegak sambil memeluk bayi . Pada posisi ini, dagu si kecil sebaiknya berada di bahu Anda. Pegang kepalanya dengan satu tangan, sementara tangan lainnya menggosok bahagian belakangnya.
  • Cuba pegang bayi dalam posisi duduk di pangkuan Anda, di tengah-tengah paha. Letak sebelah tangan di belakangnyanya, dan satu lagi di antara perut dan dadanya. Pastikan bayi berada dalam posisi yang selesa. Setelah itu, usap dengan perlahan belakangnya sampai ia mengeluarkan angin.
Jika masih lagi tidak berkesan, baik pergi jumpa doktor..takut sesuatu yang tersumbat jer…hehe

Jangan Ketinggalan, dapatkan update terbaru info kami percuma terus ke email anda, Masukkan Alamat email anda dibawah :

( Penting : Pendaftaran berjaya jika anda klik link pengesahan yang akan dihantar ke email anda nanti )

Majalah e- Xpresi


PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan
Panduan Permohonan

About fiziesss
Seorang yang tak pernah kenal erti mengalah selagi masih berupaya untuk berusaha, minat untuk membantu setakat mampu. ( Pengguna perlu teliti Syarat dan Terma sebelum menggunakan xpresi , Hak cipta terpelihara, tidak dibenar mengulang cetak dengan apa cara sekalipun tanpa kebenaran bertulis penulis ) Saya dan xpresi.org tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan komen. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

2 thoughts on “Masalah Bayi Kembung Perut

  1. terima kasih atas perkongsian ini..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

Makluman : TIDAK semua komen/pertanyaan akan dijawab oleh admin/staff xpresi, Kami sibuk dengan urusan pentadbiran, informasi dan pertanyaan khas lain. Walaubagaimanapun, komen/pertanyaan terpilih sahaja akan kami jawab atau dibuatkan penulisan khas. Kami amat berterima kasih jika anda turut sama menjawab/ berbincang dan membantu rakan lain.

PERINGATAN: Anda perlu memahami Syarat/ Terma kami dan Anda dilarang untuk memperkatakan tentang politik ataupun mempersenda cara hidup, individu, kaum mahupun agama lain. Bantulah diri, bantulah saudara anda, cintailah kedamaian, tingkatkan iman, bertindaklah dengan bijak serta bermuafakatlah demi kesejahteraan bersama.