Pengertian Air Mata

Alahai, sedihnye..

Air mata merupakan tindakbalas semulajadi manusia apabila sesuatu terjadi kepada diri. Air mata ini jika diamati mempunyai pelbagai pengertian yang menggambarkan perasaan seseorang. Siapa yang selalu menangis? perempuan kot..satu lagi kanak-kanak. Kebiasanya bila sebut sahaja air mata pasti kita maksudkan ia dengan kesedihan. Namun begitu, ada lagi pengertian lain yang boleh dimaksudkan dengan air mata ini.

Menangis kerana sedih

Ini biasa kita lihat, ramai orang akan menunjukkan rasa sedih dengan mengeluarkan air mata. Rasanya tak perlulah hurai panjang-panjang.

Menangis kerana rasa hina dan lemah

Pada kebiasanya, apabila seseorang lemah akan meratapi kelemahan yang ada dan tidak upaya dengan menangis. Mungkin dengan menangis ada insan yang sanggup menolongnya.

Menangis kerana cinta

Bab ni susah nak terangkan, mungkin boleh tanya mereka yang sedang bercinta. Ataupun jika kita seorang yang beriman, dengan penuh keimanan secara semulajadi kita akan menitiskan air mata.

Menangis sebab takut

Kadang-kadang jika kita rasa terlalu takut air mata pun boleh keluar, ini mungkin disebabkan perasan kita tidak dapat menahan kebimbangan keselamatan kita. Sebagai contoh jika kereta rosak di atas bukit diwaktu malam..uuuupppsss gelap…

Menangis kerana gembira

Ini dah biasa, selalu kalau kita dapat keputusan yang cemerlang atau diterima lamaran pasti ada yang melompat dan menangis, peluk tiang dan sebagainya..

Menangis sebab ikut rakan

Ada juga penyakit ini, penyakit ini berjangkit dari rakan sebelah dia. Mungkin mereka yang mudah berjangkit ini jenis yang mudah menusuk kalbunya. Ala..biasalah..nak tunjukkan keperihatinan. Kadang-kadang memang jenis manusia yang senang dipengaruhi oleh kawasan sekitar.

Menangis kerana kesulitan

Biasanya mereka yang mengalami masalah yang berkecamuk dan kusut juga boleh menitiskan air mata. Hal ini kerana ada potensi diri yang tidak dapat dikeluarkan atau diluahkan. Mungkin dengan menangis hati dapat reda sikit dan minda mampu berfikir semula.

Menangis untuk tagih simpati

Umum tahu bahwa nangis ini menunjukkan kesedihan, jadi ia digunakan oleh sesetengah pihak untuk memohon belas kasihan. Selain itu ia juga sebagai aktiviti semulajadi dalam meminta sesuatu.

Menangis kerana sayang

Menangis ini lebih kurang sama dengan menangis kerana cinta tadi, tapi sayang ini adalah peringkat yang lebih mendalam melibatkan hati dan perasaan.

Menangis berlakon

Ini adalah perbuatan orang yang suka berlakon dengan niat untuk menipu supaya segala kemahuan dituruti. Tak baik buat gitu, menyusahkan orang adalah..

Jangan Ketinggalan, dapatkan update terbaru info kami percuma terus ke email anda, Masukkan Alamat email anda dibawah :

( Penting : Pendaftaran berjaya jika anda klik link pengesahan yang akan dihantar ke email anda nanti )

Majalah e- Xpresi


PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan
Panduan Permohonan

About fiziesss
Seorang yang tak pernah kenal erti mengalah selagi masih berupaya untuk berusaha, minat untuk membantu setakat mampu. ( Pengguna perlu teliti Syarat dan Terma sebelum menggunakan xpresi , Hak cipta terpelihara, tidak dibenar mengulang cetak dengan apa cara sekalipun tanpa kebenaran bertulis penulis ) Saya dan xpresi.org tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan komen. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

5 thoughts on “Pengertian Air Mata

  1. Menangis adalah d mana bibir ini tidak mampu lgi to mngunkapkn ssuatu.

  2. org ckp biar lh kt nangis kerana kt takut allah

  3. menangis adalah cara paling mudah melepaskan kesedihan.. :sweat:

  4. Good sharing info.jgan menangis untuk meraih simpati kan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

Makluman : TIDAK semua komen/pertanyaan akan dijawab oleh admin/staff xpresi, Kami sibuk dengan urusan pentadbiran, informasi dan pertanyaan khas lain. Walaubagaimanapun, komen/pertanyaan terpilih sahaja akan kami jawab atau dibuatkan penulisan khas. Kami amat berterima kasih jika anda turut sama menjawab/ berbincang dan membantu rakan lain.

PERINGATAN: Anda perlu memahami Syarat/ Terma kami dan Anda dilarang untuk memperkatakan tentang politik ataupun mempersenda cara hidup, individu, kaum mahupun agama lain. Bantulah diri, bantulah saudara anda, cintailah kedamaian, tingkatkan iman, bertindaklah dengan bijak serta bermuafakatlah demi kesejahteraan bersama.