Permohonan Polis PDRM 2012

PDRM

Bagi yang berminat dan berkelayakan memohon, Polis Diraja Malaysia PDRM membuka permohonan bagi tahun 2012 kepada individu yang bersedia untuk berkhidmat untuk negara.

Untuk kemasukan kali ini, ia diuruskan oleh Suruhanjaya Pasukan Polis melalui portal rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia SPA.

Calon-calon hendaklah berumur tidak kurang 18 tahun dan tidak lebih daripada 28 tahun (PMR / SPM / STPM / Diploma / Ijazah Sarjana Muda / Sarjana) dan tidak lebih daripada 35 tahun (PhD) pada tarikh pendaftaran

 Jawatan yang ditawarkan

Untuk permohonan PDRM 2012, terdapat 4 kategori pangkat dibuka untuk permohonan iaitu :

  1. Inspektor Gred YA 13
  2. Sarjan Gred YA 5
  3. Konstabel Gred YA 1
  4. Konstabel Sokongan Gred YT 1

Untuk maklumat lebih tepat, klik pada pautan yang disertakan diatas untuk melihat infomasi gaji, syarat lantikan dan sebagainya.

 Cara memohon Polis ( PDRM 2012 )

Untuk memohon perlu menggunakan Borang Pendaftaran Pekerjaan Di Sektor Awam (SPA8i).

 Maklumat lanjut

Untuk maklumat lanjut permohonan Polis ( PDRM 2012 ) ini, anda digalakkan untuk terus merujuk ke Portal Rasmi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia SPA.

Jangan Ketinggalan, dapatkan update terbaru info kami terus ke email anda, Sila isi alamat email anda dibawah:

Delivered by FeedBurner


PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan
Panduan Permohonan

About fiziesss
Seorang yang tak pernah kenal erti mengalah selagi masih berupaya untuk berusaha, minat untuk membantu setakat mampu. ( Pengguna perlu teliti Syarat dan Terma sebelum menggunakan xpresi , Hak cipta terpelihara, tidak dibenar mengulang cetak dengan apa cara sekalipun tanpa kebenaran bertulis penulis ) Saya dan xpresi.org tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial dan komen. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.

39 thoughts on “Permohonan Polis PDRM 2012

  1. I don’t how to apply PDRM.

  2. Sye nk brtnya klo xde spm layak ke memohon….

  3. bile akn kluar permohonon sesi 2013

  4. selamat sejahtera tuan/puan,
    saya ingin nak masuk dalam…tapi i x tau care die..harap tuan/
    puan akn reply 4 me

  5. kameshwary says:

    salam sejahtera encik/puan,
    saya kameshwary sini..saya ingin nak masuk dalam polis
    tp i tak tau cara die..ingin tuan/puan akan tolong saya

  6. kameshwary says:

    salam sejahtera encik/puan,
    saya kameshwary sini..ingin nak masuk dalam polis..
    saya belajar smpi spm..

  7. salam 1 malaysia,,saya mohd khamarul mudin,asal dari sarawak.saya lepasan spm 2013.saya nk bertanya,bila tarikh temuduga terbuka polis disarawak?saya ingin tahu sngat2.sebab cita2 saya nk jdi polis sejak dari bangku sekolah lagi.saya berminat nk jdi anggota polis.tq.

  8. slam, sya adalh sorg bekas anggota TLDM, skg berkhidmat sbg penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), berumur 28 tahun, sya berminat utk menyertai PDRM, sya telah mengisi borang permohonan di spa, boleh sya tahu bila tarikh pengambilan PDRM bagi sesi 2013. t.kasih

  9. zulkifli aminul rashid says:

    selamat sejahtera saya …………
    saya zulkifli ingin tahu bila pengambilan PDRM ytahun 2013

  10. salam..nk tnya bla tarikh pengambilan pegawai polis bagi sesi 2013..

  11. salam..sy nk tanye..skrg ni sy masih berkhidmat sebagai anggota tentera diraja malaysia.dah 9 tahun.sy berminat nk join polis ni.blh ke sy masuk polis.mcm mane proses??

  12. salam,saya bekas kapten tentera darat tetapi ada sijil spm je,pangkat apa yang saya boleh mohon dalam polis.tq

  13. Assalammualaikum.sye erry u mur 22 tahun.sye trlampau minat pd polis.tetapi sye hnye ade kelulusan pmr.spm sye krng mmuaskn.jd dsni sye ingin brtnye boley ke sye mohon polis mggunakn sjil pmr.bkn ape sye ingin ikut jejak abg2 sye.bntu sye sesiape yg sdi

  14. Saya kelulusan ijasah.macam mana cara nak apply ketiga2 jawatan iaitu inspktr sarjan n konstable

  15. skrg dh buka untuk untuk pengambilan PDRM….boleh la sume isi…ade rezeki insyaallah….:) Borang Pendaftaran Pekerjaan Di Sektor Awam (SPA8i).

  16. saya nak tnya, syarat kelayakan bagi perempuan tuk msuk polis,dan bila tarikh pengambilan polis tahun 2013…
    tq..

  17. salam boleh saya tahu tarikh pengambilan bagi pegawai polis bagi tahun 2013. maklum balas amat dihargai. Terima kasih

  18. salam jika mengunakan kelakan diploma, adakah sesi pergambilan dan induksinya sama sahaja .

  19. rushishamuddin says:

    Salam…
    sy seorng tentera brumur 31thn dn msih brkhdmat. Soalan sy… bgaimanakah cara atau prosuder seorang tentera d serapkn/brtukar prkhidmatan dari tentera ke PDRM. Perlu tamat perkhidmatan dulu ataupn trus boleh d serapkan dlm prkhdmatan.. dan dimana boleh sy dptkn mklumat lnjut tntang prkara ni.. trima ksih atas prhatian…

    • Salam, untuk bekas tentera ia ada kelebihan lain seperti latihan dan kenaikan pangkat. Pengambilan adalah seperti biasa, dimana iklan akan dikeluarkan nanti. dalam iklan tu nanti ada juga disebutkan pengambilan bekas tentera dan perlu dinyatakan nanti dalam permohonan status saudara. Bertukar dari tentera ke polis rasanya agak sukar. Pengambilan adalah bagi lepasan tentera yang tidak terlalu lanjut usianya.

  20. Sy 20tahun untuk tahun 2012..
    sy da mohon d SPA skali setiap tahun,xada fdbck yg sy dpt..
    so skrg pmohonan utk polis wanita d bukak lg atau tidak?

  21. salam..sy lepasan SPM.sangat berminat untuk menyertai anggota polis..result SPM sy juga baik,jadi sy nak tahu bila lagi pengambilan anggota polis ??bila borang akan dikeluarkan?TQ

  22. ambrose anak libau says:

    Kpd pdrm bkit amn bhgian pngmbilan..knapa sy blm mndpt pnggilan utuk ke pust latihan polis bg thun ni.sdgkn sy dh mmbuat medical checkup.sya msh trtunggu2 sehngga skarang.adakah latihan polis ada siri ke 2 atau tidak slpas siri ptma hbs?harap tuan dn puan dpt memprtimbangkan komen sya ni.sekian trima kasih.

  23. nurshamimi farahin says:

    salam…saya ingin memohon kemasukan polis….saya cuba untuk mendaftar di spa tapi malang nye akaun saya telah di gunakan,…harap ada bantuan untuk saya selesaikan masalah ini…terima kasih…

  24. untuk lepasan STPM , apakah jawatan yang layak saya dapat ?

  25. mcm mne saya nk mohon kemasukan polis??

  26. mohd.Amirul fiqri bin aling says:

    Kpd pdrm bkit amn..knapa sy blm mndpt pnggil utuk ke pust latihan polis bg thun ni.sdgkn sy dh mmbuat medical checkup.sya msh trtunggu2 sehngga skarang.harap tuan dn puan dpt memprtimbangkan komen sya ni.sekian trima kasih.

    • Terima Kasih kerana komen disini, pendapat kami ( Bukan kakitangan PDRM ) kadangkala setiap ujian dan perkara dalam proses permohonan adalah banyak kali ditapis, sekiranya terdapat sebarang masalah yang melanggar syarat terima permohonan, maka kebiasaanya ia akan tidak diterima walaupun tanpa sebarang apa2 makluman.

      • jerome james suani says:

        Nak tumpang tanya bagi penerima surat REVIEW fizikal(KONSTABEL) April 2013 sudah di panggil ke pusat latihan?terima kasih .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*