10 Tips temuduga Biasiswa Agar Mudah Lulus

Hargai Kami, Kongsi Info Ini Pada Rakan Anda !
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Print this page
Print

Jika anda telah memohon program biasiswa melalui kolej dan universiti atau pihak ketiga dan anda layak, anda akan dijemput untuk temuduga biasiswa. Masa untuk mempersiapkan diri anda! Pasti anda akan menyediakan dokumen-dokumen penting dimasukkan ke dalam fail kemas-kemas, gosok baju dan memilih baju yang terbaik serta tidaur awal untuk pastikan anda segar untuk menjawab soalan temuduga. Namun, apakah soalan yang bakal ditanya dan apa yang harus anda jawab? Mari bantu jawatankuasa pemilihan memahami apa yang membuat anda khususnya calon yang baik untuk peluang itu. Ini terdapat beberapa soalan dan tips untuk menjawab soalan temuduga.

Tips Temuduga Biasiswa

  1. “Beritahu kami tentang diri anda.”

Bunyinya mudah, tetapi ada cara yang betul untuk menjawab soalan ini. Mereka tidak meminta kisah hidup anda di sini. Jangan buang masa bercakap mengenai apa yang ada pada resume atau aplikasi biasiswa anda – mereka sudah tahu semua itu, dan mereka mahu melihat apa lagi yang membezakan anda daripada pemohon lain! Beri mereka gambaran ringkas tentang minat dan kemahiran anda, bagaimana ia berkaitan dengan menerima biasiswa ini, dan mengapa anda menjadi orang yang terbaik untuk menang.

  1. “Apa kekuatan terbesar anda?”

Jika anda telah Berjaya untuk ke temuduga biasiswa, mereka sudah fikir anda cukup hebat, tetapi inilah masanya untuk menunjukkan kepada mereka yang anda sememangnya hebat. Jika anda seorang penulis yang baik, beritahu pewawancara anda berapa banyak anda menikmati kelas bahasa Inggeris sekolah menengah atau apa strategi anda untuk menulis karangan esei anda. Jika anda menikmati persembahan, berikan anekdot mengenai membantu orang lain mengatasi ketakutan peringkat. Apa sahaja kekuatan anda, sentiasa menjadi khusus dan berikan contoh.

  1. “Apakah kelemahan terbesar anda?”

Kunci untuk membicarakan kelemahan anda ialah dengan melukisnya dalam cahaya yang positif. (Jangan mengatakan bahawa anda seorang perfectionist bukan jawapan yang sebenar). Jika tidak mampu bercakap di khalayak ramai, terangkan bagaimana anda mengambil kelas untuk bercakap (public speaking), dan walaupun ia masih membuat anda gelisah, anda sedang bekerja untuk mengatasi ketakutan anda. Jika anda susah untuk bekerja dalam projek-projek kumpulan, berikan contoh semasa yang anda dapat melepaskan kerja dan mempercayai orang lain untuk mencapai sesuatu yang hebat bersama-sama. Walaupun anda masih berusaha untuk mengatasi kelemahan, perkara yang benar-benar ingin ditemui oleh pewawancara anda adalah bagaimana anda mengendalikannya.

  1. “Kenapa anda berhak mendapatkan biasiswa ini?”

Anda tidak layak menerima biasiswa ini kerana anda mempunyai IPK tinggi atau kerana anda tidak akan dapat pergi ke sekolah impian anda tanpa itu. Anda sepatutnya layak kerana semua kemahiran dan pencapaian anda telah datang bersama untuk membawa anda ke tempat anda hari ini. Jelaskan bahawa anda tahu terdapat banyak pemohon yang berhak mendapat biasiswa ini, tetapi pengalaman unik anda adalah petunjuk yang baik untuk kejayaan masa depan anda, dan menerima biasiswa ini akan membuka pintu untuk lebih banyak peluang.

  1. “Di mana anda melihat diri anda dalam tempoh lima tahun?”

Anda tidak perlu menjalani keseluruhan kehidupan untuk lima tahun akan datang, tetapi jawatankuasa biasiswa ingin melihat bahawa anda mempunyai beberapa jenis pelan permainan. Apa yang anda ingin capai semasa anda berada di kolej? Mungkin jawapan anda adalah anda sudah tamat pengajian dengan cemerlang, atau sudah bekerja atau menyambung Ijazah Sarjana? Apa yang anda lihat selepas melakukan tamat pengajian? Menggabungkan bagaimana biasiswa ini akan memberikan anda satu matlamat untuk mencapai matlamat anda.

  1. “Siapakah idola anda?”

Apabila panel anda bertanya soalan ini, mereka cuba mengetahui lebih lanjut mengenai siapa diri anda, bukan tentang idola anda. Sama ada ahli keluarga, guru, atau selebriti, terangkan bagaimana tindakan mereka telah memberi inspirasi kepada anda atau apa yang anda pelajari dari mereka dan mengapa.

  1. “Adakah anda mempunyai sebarang soalan untuk saya?” Atau “Adakah terdapat apa-apa lagi yang anda ingin tambah?”

Apa sahaja yang anda lakukan, jangan katakan “tidak.” Gunakan ini sebagai peluang untuk menyebut apa-apa yang anda tidak dapat bercakap tentang yang anda fikirkan jawatankuasa biasiswa harus tahu, atau untuk bertanya beberapa soalan yang menunjukkan minat anda dalam biasiswa. Berikut adalah beberapa idea untuk soalan yang baik untuk bertanya:

  • Apa yang anda mahu tahu apabila anda berada di tempat saya?
  • Nasihat apa yang akan anda berikan kepada seseorang dalam kedudukan saya?
  • Bagaimana / mengapa anda masuk ke dalam bidang ini?
  • Apa yang anda fikir adalah cabaran terbesar bagi orang yang ingin masuk ke dalam bidang ini?

Cuba cetak ini dan beri mereka kepada rakan atau ahli keluarga untuk membuat ‘kuiz’ bersama anda!

Tips lain!

  1. Pakai pakaian yang formal. Terutamanya bagi lelaki. Pastikan rambut anda kemas, pakaian bergosok, memakai tali leher dan tali pinggang dan lebih baik memakai blazer. Bagi wanita, pakailah warna yang tidak terlalu menonjol, dan make up yang tidak terlalu tebal. Ini menunjukkan anda pelajar yang professional dan komited.
Temuduga Biasiswa ,Pakaian formal bagi lelaki
Temuduga Biasiswa ,Pakaian formal bagi lelaki

Pakaian formal bagi wanita

  1. Jangan pandang ke bawah! Anda sedang di temubual oleh panelis anda dan bukannya lantai. Pandang mata mereka untuk beberapa saat kemudian pandang di tempat lain di kawasan muka mereka (hidung, mulut, pipi dan lain-lain) untuk mengelakkan gugup. Apabila panelis bercakap panjang, angguk menandakan anda faham, jangan dia membeku dan pandang lain ketika panelis bercakap. Disarankan untuk anda menanyakan soalan.
  2. Terdapat beberapa panelis yang akan memberikan markah bonus bagi mereka yang masuk, memberi salam, bersalam dan senyum. First impression itu penting!

Tahniah bagi semua yang dapat pergi ke temuduga, dan selamat Berjaya kami ucapkan!

 

p/s : Jangan lupa untuk Join kami di Telegram untuk lebih pantas menerima berita Kerja kosong atau permohonan lain seperti biasiswa. Join Telegram

1
Komen/ Pertanyaan Anda?

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Max Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Max
Guest
Max

SANGAT BANYAK MEMBANTU! TERIMA KASIH!!