2 Faedah Senaman Pagi dan Petang

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Ada orang yang melakukan senaman pagi. Bagi mereka, larian atau berenang awal adalah sebahagian daripada rutin selepas bangun tidur. Sesetengah orang mempunyai pendapat atau rutin yang bercanggah dengan idea itu. Mereka memerlukan senaman pada waktu malam atau petang untuk menghilangkan tekanan pada hari itu.

 

Senaman Pagi Atau Petang Mana Lebih Baik

 

Bersenam Pada Waktu Pagi dan Petang

Ada kajian menunjukkan bahawa senaman pagi boleh mengaktifkan gen tertentu dalam sel otot, meningkatkan keupayaan mereka untuk memetabolismekan gula dan lemak.

Senaman malam, sebaliknya, menggunakan kurang oksigen, menjadikan senaman lebih cekap dan meningkatkan prestasi sukan.

Apabila tiada masa terasa seperti masa yang baik, adakah lebih baik untuk memerah dalam sesi peluh sejurus selepas bangun tidur, atau perlukah anda memaksa diri anda untuk melanjutkan hari yang panjang anda selama 30 hingga 60 minit lagi?

Jika satu-satunya masa anda untuk bersenam adalah sebelum bekerja, maka pagi adalah yang terbaik.

Jika anda menempah aktiviti fizikal untuk waktu malam yang padat, ada kemungkinan besar anda tidak akan melakukannya.

Begitu juga, jika anda hanya boleh melakukan senaman selama 20 minit ke dalam hari anda sebelum anda bersiap untuk tidur, itulah masa terbaik untuk bersenam.

Sebagai contoh, jika anda seorang yang hanya mempunyai 20 minit pada waktu malam, tetapi anda terus mendapati diri anda melangkaunya, tanya diri anda jika ada cara anda boleh menyesuaikannya dengan waktu pagi anda.

Mungkin anda tidur 20 minit lebih awal dan bangun 20 minit lebih awal — kini anda masih melakukan senaman selama 20 minit; ia hanya mengubah jadual anda sedikit.

Info Tambahan :  Maklumat Tarikh Baharu PKSK

Hakikatnya ialah orang yang bersenam secara konsisten melihat penurunan berat badan dan hasil kecergasan yang lebih baik dalam jangka masa panjang.

Penyelidikan juga mencadangkan bahawa badan anda boleh menyesuaikan diri dengan jadual latihan biasa, jadi jika anda bersenam setiap pagi, anda mungkin akan menjadi lebih baik dalam bersenam pada waktu pagi, dan perkara yang sama berkaitan dengan senaman malam.

2 Faedah Senaman Pagi

Boleh membantu anda mewujudkan rutin kecergasan:

  • Orang yang bersenam pada waktu pagi selalunya lebih konsisten kerana senaman pagi meninggalkan lebih sedikit ruang untuk alasan.
  • Jika anda bersenam pada waktu pagi, anda tidak boleh melangkaunya pada waktu petang kerana tugas bertimbun.

Boleh meningkatkan kitaran tidur anda:

  • Bangun awal mungkin sukar pada mulanya, tetapi penyelidikan menunjukkan bahawa tabiat senaman pagi boleh mengubah irama sirkadian anda supaya badan anda secara semula jadi lebih berjaga-jaga pada waktu pagi dan lebih letih pada waktu petang, jadi anda tertidur lebih awal dan boleh bersenam pada waktu pagi lagi.
  • Senaman pagi juga nampaknya meningkatkan tidur nyenyak lebih daripada senaman malam, menurut beberapa kajian.
  • Selain itu, tidur membantu memudahkan pertumbuhan otot, jadi anda mungkin melihat lebih banyak peningkatan kekuatan jika irama sirkadian dan kitaran tidur anda bertambah baik.

Senaman Pagi Atau Petang Mana Lebih Baik

2 Faedah senaman Petang

Kebanyakan orang mengalami penyesuaian fisiologi ini sepanjang hari, yang menjadikan waktu petang dan petang sebagai masa terbaik untuk bersenam atas pelbagai sebab.

Info Tambahan :  Keputusan Calon Jaya Rayuan Ke Program Matrikulasi KPM 2021

Prestasi fizikal anda mungkin bertambah baik:

  • Penyelidikan menunjukkan bahawa kebanyakan orang berfungsi dengan lebih baik, secara fizikal, kemudian hari.
  • Kekuatan otot, fleksibiliti, output kuasa dan daya tahan semuanya lebih baik pada waktu petang berbanding pada waktu pagi.
  • Tambahan pula, orang yang bersenam pada waktu petang mengambil masa sehingga 20% lebih lama untuk mencapai tahap keletihan.

Badan anda menjadi lebih panas seiring dengan berlalunya hari:

  • Memandangkan suhu teras anda lebih panas pada waktu siang, ramai orang boleh masuk ke dalam alur dengan lebih cepat untuk senaman petang dan petang. Anda masih perlu memanaskan badan.

Senaman Pagi Atau Petang Mana Lebih Baik

Jadi Adakah Lebih Baik Bersenam Pagi atau Malam?

Penyelidikan mencadangkan anda mungkin mempunyai senaman yang lebih lama dan lebih kuat pada waktu siang berbanding pada waktu pagi

Walaupun tidak ada masa yang betul atau salah untuk bersenam. Bersenam pada bila-bila masa mengikut jadual anda adalah masa terbaik untuk bersenam.

Latihan pada masa yang sama adalah ideal. Ia membantu membina kecergasan ke dalam rutin anda, menjadikannya lebih mudah untuk menetapkan bersenam sebagai tabiat yang sihat,

Jika anda berlatih pada masa yang sama setiap hari, badan anda benar-benar dapat meramalkan bila ia akan mempunyai tuntutan fizikal, dengan itu mengalihkan tumpuan anda untuk memberi anda lebih banyak tenaga dan kekuatan pada masa tertentu dalam hari itu.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments