3 Cara Belajar Berkesan: Auditori, Visual, Praktikal

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Cara belajar berkesan orang semua lain-lain. Tahu tak, tak semua orang boleh belajar sama cara dengan kita? Pernah tak korang tengok ada orang baca kuat-kuat apa yang dia baca, ada yang conteng-conteng siap buat komik, ada yang buat mindmaps, ada yang tengok sahaja di whiteboard terus apa yang cikgu ajar terus saaaappp dah faham?

3 Cara Belajar Berkesan Auditori, Visual, Praktikal

Itu sebabnya cara belajar berkesan manusia unik.

Di sini, admin nak cerita 3 cara belajar berkesan yang mesti korang tahu! 

Terutama sekali yang nak SPM tu. Yang dekat universiti pun boleh tahu juga tau! Sekali korang dah dapat apa cara belajar berkesan korang, bagi lah apa-apa subjek pun, mesti korang boleh skor!

Auditori atau Pendengaran

Jika anda seorang pelajar auditori, anda belajar dengan mendengar dan mendengar. Anda memahami dan mengingati perkara yang pernah anda dengar. Anda menyimpan maklumat mengikut cara ia berbunyi, dan anda mempunyai masa yang lebih mudah memahami arahan yang dituturkan daripada arahan bertulis. Jangan terkejut ada orang belajar ikut rentak lagu!

Orang yang cara belajar berkesan dia auditori sering belajar dengan membaca dengan kuat kerana anda perlu mendengar atau bercakap untuk mengetahuinya.

Sebagai pelajar auditori, anda mungkin bercakap dengan diri sendiri. Kadang-kala, orang mungkin menganggap anda tidak memberi perhatian, walaupun anda mungkin mendengar dan memahami segala yang diperkatakan.

3 Cara Belajar Berkesan Auditori, Visual, Praktikal

Ini adalah tips yang boleh dilakukan oleh pelajar auditori seperti anda untuk belajar dengan lebih baik.

  • Duduk di mana anda boleh mendengar. Cafe ke, kelas ke, elak pergi ke library.
  • Pastikan anda periksa pendengaran anda secara berkala.
  • Membacanya dengan kuat. Pastikan baca tu sampai telinga anda dengar
  • Baca teks dengan lantang.
  • Rakam diri anda ketika membaca dan kemudian dengar rakaman.
  • Sediakan soalan ujian dibacakan kepada anda dengan lantang.
  • Kaji bahan baharu dengan membacanya dengan kuat.
Info Tambahan :  Belajar Seni Bina atau Kejuruteraan Pada Tahun 2023?

Nota: Tapi, janganlah korang baca sampai mengganggu orang lain nak belajar. Pertimbangkan orang lain juga merupakan adab belajar.

Visual

Jika anda seorang pelajar visual, anda belajar dengan membaca atau melihat gambar. Anda memahami dan mengingati sesuatu melalui penglihatan. 

Anda boleh membayangkan apa yang anda pelajari dalam kepala anda, dan anda belajar dengan terbaik dengan menggunakan kaedah yang terutamanya visual. Anda suka melihat apa yang anda pelajari.

Kadang-kadang ada orang buat komiklah, buat mind map, colour-colour dan garis guna highlighter.

Sebagai pelajar visual, anda biasanya kemas dan bersih. Anda sering menutup mata anda untuk membayangkan atau mengingati sesuatu, dan anda akan menemui sesuatu untuk ditonton jika anda bosan. Anda mungkin mengalami kesukaran dengan arahan yang dituturkan dan mungkin mudah terganggu oleh bunyi.

3 Cara Belajar Berkesan Auditori, Visual, Praktikal

Jadi, beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh pelajar visual seperti anda untuk belajar dengan lebih baik:

  • Duduk dekat depan kelas.
  • Periksa penglihatan anda secara berkala.
  • Gunakan kad imbas untuk mempelajari perkataan baharu. (flashcards)
  • Cuba bayangkan perkara yang anda dengar atau perkara yang dibacakan kepada anda.
  • Tulis kata kunci, idea, atau arahan.
  • Lukis gambar untuk membantu menerangkan konsep baharu dan kemudian menerangkan gambar tersebut.
  • Perkara kod warna.
  • Elakkan gangguan semasa waktu belajar.

Praktikal

Siapa dekat sini, selagi tak buat latihan selagi tu tak faham? Haa, itulah admin.

Dulu masa admin SPM, buku latihan admin lebih 50. Sebab kalau tak buat latihan, tak boleh ingat. Sampaikan buku sejarah pun admin tak baca, buat latihan je.

Info Tambahan :  YAE! 2023: Permohonan Keusahawanan Untuk Anak Seni

Sebab cara belajar berkesan ialah praktikal! Jika anda seorang pelajar praktikal, anda belajar dengan menyentuh dan melakukan. Anda memahami dan mengingati sesuatu melalui pergerakan fizikal. Anda seorang pelajar “hands-on” yang lebih suka menyentuh, menggerakkan, membina atau melukis perkara yang anda pelajari dan anda cenderung untuk belajar dengan lebih baik apabila beberapa jenis aktiviti fizikal terlibat. 

Anda perlu aktif dan kerap berehat, anda sering bercakap dengan tangan dan dengan gerak isyarat, dan anda mungkin mengalami kesukaran untuk duduk diam.

Sebagai seorang pelajar praktikal, anda suka mengasingkan dan menyusun sesuatu, dan anda cenderung mencari sebab untuk bermain-main atau bergerak apabila anda bosan. 

Anda boleh mengingati perkara yang telah dilakukan dengan mudah tetapi mungkin mengalami kesukaran untuk mengingati perkara yang anda lihat atau dengar semasa proses itu. 

3 Cara Belajar Berkesan Auditori, Visual, Praktikal

Ini beberapa perkara yang boleh dilakukan oleh pelajar sentuh seperti anda untuk belajar dengan lebih baik:

  • Buat latihan
  • Mengambil bahagian dalam aktiviti yang melibatkan menyentuh, membina, menggerakkan atau melukis.
  • Lakukan banyak aktiviti praktikal seperti menyiapkan projek seni, berjalan-jalan atau melakonkan cerita.
  • Tidak mengapa untuk mengunyah gula-gula getah, berjalan-jalan setiap kali belajar atau bergoyang di atas kerusi semasa membaca atau belajar.
  • Guna jari!
  • Ambil rehat yang kerap semasa tempoh membaca atau belajar (kerap, tetapi tidak lama).
  • Tidak mengapa untuk mengetuk pensel, goyang kaki atau berpegang pada sesuatu sambil belajar.

Jadi… cara belajar berkesan anda yang mana?

Jadi, admin mengucapkan selamat mencara cara belajar berkesan anda, dan gunakanlah ia sebaik mungkin! Ingat, jangan bandingkan anda dengan yang lain kerana kita semua unik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *