3 Tips Terbaik Menulis Surat Sokongan

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Surat sokongan atau recommendation letter dalam proses akademik dan biasiswa ialah dokumen di mana pihak ketiga menerangkan siapa dia, menerangkan cara dia mengenali anda dan memberi sebab mengapa dia mengesyorkan anda untuk pengajian atau program biasiswa masing-masing.

Panduan Terbaik Menulis Surat Sokongan

Apakah surat sokongan untuk Biasiswa?

Panduan Terbaik Menulis Surat Sokongan

Surat sokongan memberi peluang institusi atau penyedia biasiswa mendapatkan pendapat tentang perkara yang anda cadangkan, dan dengan itu mengesahkan watak dan prestasi anda. Dengan kata lain, fungsi utama surat cadangan adalah untuk mengesahkan maklumat yang telah anda berikan dalam dokumen lain (seperti CV dan Surat Motivasi) dan mendapatkan maklumat tambahan mengenai profil anda.

Siapa yang harus menulis Surat sokongan untuk Biasiswa?

Tidak seperti yang dipercayai umum, surat sokongan tidak perlu ditulis oleh “orang penting” seperti dekan fakulti atau pengurus besar syarikat yang anda pernah bekerja.

Institusi mahukan surat daripada orang yang pernah berhubungan langsung dengan anda dan mengetahui keperibadian dan prestasi anda secara langsung. Oleh itu, semasa memilih rujukan, lebih baik memilih profesor, penyelia tesis, bos atau dalam beberapa kes rakan sekerja.

Perhatian

  • Orang-orang ini mungkin tidak tahu menulis surat, ingin memastikan mereka memberikan apa yang anda perlukan dan / atau tidak mempunyai masa untuk menulisnya.

  • Oleh itu, anda akan diminta untuk memberi mereka panduan dan bahkan dalam beberapa kes anda menulis surat cadangan dan membuatnya membaca dan menandatangani kemudian.

1. Tips untuk mendapatkan surat sokongan yang sangat baik untuk biasiswa

Panduan Terbaik Menulis Surat Sokongan 2

Mintalah mereka tepat pada waktunya:

  • Orang-orang yang akan menulis surat sokongan anda kemungkinan besar mempunyai beberapa tanggungjawab dan oleh itu memerlukan sekurang-kurangnya 1 bulan untuk menulis surat motivasi anda.
  • Ingatlah masa itu dan tarikh akhir permohonan supaya anda dapat menghantar semua dokumentasi lengkap tepat pada waktunya.
Info Tambahan :  JPJ : Cara Membuat Temujanji Untuk Membuat Lesen Memandu 2021

Kongsi CV dan surat motivasi anda kepada orang ini:

  • Sebaik-baiknya, orang yang akan menulis surat cadangan anda tahu apa yang telah anda lakukan dan motivasi anda untuk menjadi sebahagian daripada program yang anda mohon.
  • Oleh itu, adalah sangat disyorkan agar anda berjumpa dengan mereka untuk berkongsi pengalaman dan rancangan anda, atau berkongsi dokumen seperti curriculum vitae dan surat motivasi anda.

Untuk surat sokongan akademik:

  • Sekiranya anda lulus lebih dari 2 tahun yang lalu dan tidak berhubung dengan profesor anda, anda mesti berhati-hati dengan orang yang anda pilih untuk dijadikan rujukan dan cara anda menghampirinya untuk memintanya.
  • Anda boleh memikirkan guru dengan siapa anda menonjol atau dengan siapa anda mempunyai kenalan terhebat sehingga apabila anda menghubungi mereka dan memberitahu mereka bahawa anda, mereka dapat mengingat anda dengan lebih mudah.

Disyorkan bahawa sebelum meminta apa-apa, anda membuat beberapa kenalan awal untuk menyambung semula hubungan.

  • Anda boleh mencapai ini melalui e-mel, panggilan telefon atau lawatan peribadi untuk mengemas kini orang itu tentang apa yang telah anda lakukan sepanjang masa yang telah berlalu, beritahu mereka rancangan anda untuk meneruskan pengajian anda dan tanya pendapat mereka.
Info Tambahan :  2 Peringkat Pasca Siswazah Dan Profesional MARA

2. Tips Format untuk Surat Sokongan Biasiswa

Saiz:

Adalah disyorkan bahawa surat pengesyoran adalah antara 1 dan maksimum 1.5 halaman dalam Times New Roman , Arial atau Calibri , saiz 12 dan dengan jarak dan jidar biasa. Dengan cara ini anda memastikannya konkrit tetapi cukup deskriptif.

Maklumat hubungan:

Surat itu mesti jelas termasuk telefon, dan e-mel orang yang mengesyorkan anda. Dengan cara ini, institusi penilai diberi peluang untuk menghubungi orang yang mengesyorkan anda untuk mengesahkan maklumat.

3. Tips Kandungan untuk Surat Sokongan

Siapa dia dan bagaimana dia mengenali anda:

  • Orang yang mengesyorkan anda harus menyebut kedudukannya, institusi yang dia bekerjasama dan hubungan dia dengan anda.

Penerangan mengenai program atau kerja:

  • Penting bahawa rujukan itu mengontekstualisasikan pembaca mengenai sifat program atau karya yang dilakukan oleh orang yang dia cadangkan.
  • Dan dengan cara ini memberikannya kepentingan yang sepatutnya.

Sebab mengapa dia mengesyorkan anda:

  • Sangat berkaitan dengan yang sebelumnya, di sini orang yang mengesyorkan anda menerangkan personaliti, akademik dan/atau kemahiran profesional anda yang menjadikan anda calon yang ideal untuk program yang anda mohon.
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments