4 Pakej Pelan Data Dan 3 Peranti Untuk Pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT)

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:
4 Pakej Pelan Data Dan 3 Peranti Untuk Pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT)

Dalam sibuk pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menyelesaikan masalah pandemik COVID -19 ini pasti banyak golongan yang terkesan akan pandemik ini. Justeru itu, pelbagai inisiatif telah pihak kerajaan ambil bagi memastikan kesejahteraan rakyat terutamanya bagi golongan B40.

“Work from home dan study from home sudah menjadi satu normal baharu pada tahun 2020 ini, TETAPI apakah rintangan yang mereka hadapi sekiranya berkerja dan belajar dari rumah?”

Masalah pertama yang mereka akan hadapi adalah, line internet menjadi perlahan kerana terlalu ramai individu yang mahu menggunakannya. Pada masa yang sama, pengguna gajet bagi pelajar juga merupakan satu KEPENTINGAN untuk melaksanakan setiap tugasan yang diberikan TERUTAMANYA pelajar IPT yang mempunyai kelas secara ONLNE.

Jadi, masalah yang dialami oleh para pengguna terutamanya pelajar IPT yang kurang berkemampuan adalah kesukaran untuk melaksanakan tugasan dan hadiri kelas.

Pakej pelan

Berita baik buat pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang sedang belajar dari rumah, kini Jabatan Pendidikan Tinggi (JPT) telah mengambil satu langkah kehadapan bagi membantu pelajar IPT dengan cara kerjasama celcom, TM, maxis, digi bagi penggunaan line internet.

Manakala kerjasama dengan acer, samsung dan Apple Online Story pula bagi peranti untuk memudahkan pelajar TERUTAMANYA golongan B40 untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan.

Pakej pelan IPT
Pakej pelan data yang disediakan oleh ke empat-empat company telekomunikasi ini adalah lebih rendah harganya berbanding dengan pelan data yang biasa. Ianya bertujuan bagi memudahkan para pelajar IPT untuk menghadiri kelas secara online dan melaksanakan setiap satu tugas yang diberikan.

Dibawah ini adalah contoh pakej pelan data yang disediakan oleh pihak celcom, digi, maxis dan TM.



Cara untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut berkenaan dengan kerjasama pakej pelan data, para pelajar boleh menghubungi contact dibawah untuk mengatahui lebih lanjut berkenaan dengan pakej yang disediakan ini.
1) https://www.facebook.com/jabatanpendidikantinggi/
2) https://twitter.com/jpt_kpt?s=09
3) http://jpt.moe.gov.my/portal/index.php/ms/


Manakala, sekiranya pelajar IPT memerlukan penggunaan pelan peranti, para pelajar bertanya dengan pihak JPT menggunakan link di atas untuk keterangan lebih lanjut.

Bukan senang untuk menjadi seorang ahli cendekiawan yang bijak pandai TETAPI setelah anda berjaya jangan menjadi angkuh dan sombong TETAPI sentiasalah pandang ke bawah untuk membantu mereka yang juga memerlukan. Kerana mereka yang menghulurkan tangan lebih baik berbanding mereka yang menerima.

Rujukan:-
1) http://jpt.moe.gov.my/portal/index.php/ms/

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
fiziesss
Admin
22 days ago

Kalau belajar online mmg jelas pakai laptop..tapi bg sy dpt 30GB sebulan dah ok kot..sbb kebanyakan sekali belajar dalm 1GB ..ada sikit memenuhi…mungkin minggu akhir tu habis koata

Faznai
Faznai
Guest
Reply to  fiziesss
22 days ago

Betul tu tuan..tepat skali

faznai
faznai
Guest
22 days ago

Menarik, dgn RM 30-50 dan boleh dpt unlimited utk unifi..cuma kalau bleh nak hotspot tu lebih sikit..guna phone kelas tak berapa jelas..kena buka laptop jugak

Jawatan penulis sambilan diperlukan( Maklumat Lanjut )