5 Skill yang menjadi Tarikan selepas Covid19

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Pada 2020, peristiwa Koronavirus atau Covid19 akan menempel di dalam fikiran kita. Ia akan menjadi perubahan besar bukan sahaja kepada cara kehidupan sosial manusia tetapi juga mengubah keadaan pasaran pekerjaan. Ini menjadikan keseluruhan ekonomi dunia terberhenti danl lambat bergerak. Terdapat banyak keraguan mengenai bagaimanakah dunia pasca-covid19 dalam mengahdapi kemerosotan ekonomi dan pengangguran yang tinggi.

Department of Statistics Malaysia (DOSM) mengeluarkan statistik bahawa kadar pengangguran di negara Malaysia adalah yang tertinggi dalam satu dekad (sepanjang 10 tahun) dengan kenaikan 5.5% pada tahun ini menjadikan sebanyak 778,800 penganggur setakat April 2020. Hal ini bukan sahaja memberikan impak kepada negara dan penganggur,malah kepada pemilik-pemilik syarikat dan majikan-majikan menjadikan mereka lebih cerewet untuk memilih para pekerja diserap ke syarikat mereka. Hal ini menyebabkan permintaan dan persaingan terhadap bakat dan skil menjadi tinggi.

Ini merupakan skil yang perlu anda belajar untuk menghadapi pasca-Covid19

  1. Teknologi

Sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dimana semua rakyat Malaysia perlu berada di rumah. Salah satu kesan terbesar Covid-19 terhadap tenaga kerja adalah seruannya untuk melacak transformasi digital syarikat dengan pantas.

Dari peralihan bekerja dari rumah, perjumpaan maya dan menggunakan alat media sosial untuk berhubung secara profesional ke pasaran, anda harus selesa dengan alat teknologi ini untuk dapat bekerja dengan berkesan.

Kenyataannya adalah bahawa teknologi yang muncul seperti kecerdasan buatan (AI), data besar, Internet of Things (IoT), dan robotik ditetapkan untuk masa depan kita. Sesiapa yang mempunyai kemahiran pemasaran media digital dan sosial akan menjadi aset syarikat mereka untuk lebih tahan terhadap wabak masa depan. Oleh itu, pengetahuan mengenai pengoptimuman mesin pencari (SEO), pemasaran mesin pencari (SEM), e-mel, atau membina laman web akan sangat menarik bagi majikan.

  1. Berfikiran kritikal

Ingat peristiwa kita melihat rakyat Malaysia berfikiran kritikal untuk mengubah suai pakaian dan kain menjadi penutup muka atau face mask.

Bukan itu sahaja, tidak lupa juga beberapa soalan temu duga Google yang viral yang menguji minda seperti:

  • Sekiranya anda ingin membawa anjing anda bekerja tetapi salah seorang ahli pasukan anda alah kepada anjing, apa yang akan anda lakukan?
  • Sekiranya iklan dikeluarkan dari YouTube, bagaimana anda akan mengewangkannya?
  • Satu duit syiling dibalik 1,000 kali dan terdapat 560 kepala. Adakah anda fikir duit syiling itu berat sebelah?
  • Model hujan yang jatuh di trotoar (trotoar 1m dan hujan 1cm). Bagaimana kita tahu ketika trotoar basah sepenuhnya?

Hampir tiga dari empat majikan mengatakan bahawa mereka sukar mencari graduan dengan kemahiran insaniah yang diperlukan oleh syarikat mereka. Kemahiran berfikir secara kritis adalah antara kemahiran insaniah yang hilang dalam kalangan graduan menurut majikan dalam tinjauan Cengage / Morning Consult 2018.

Majikan menghargai pekerja yang tahu berfikir secara kritis. Pemikir kritikal membawa penyelesaian kreatif untuk menyelesaikan masalah perniagaan. Sekiranya anda dapat menilai maklumat secara objektif untuk membuat keputusan tepat semasa menghadapi gangguan, anda akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk menarik perhatian majikan.

  1. Boleh berubah

Kebolehsuaian di tempat kerja bermaksud dapat berubah agar berjaya. Terdapat istilah Jepun ‘Kaizen’, yang bermaksud ‘perubahan menjadi lebih baik’ atau ‘peningkatan berterusan’. Kesesuaian adalah kemahiran lembut yang dicari oleh majikan ketika mengambil calon. Pekerja dalam peranan kepemimpinan sering kali harus menguruskan keadaan yang tidak biasa di mana tidak ada arahan yang jelas. Mereka mesti belajar bagaimana bergantung pada penilaian mereka sendiri dan mempunyai keyakinan untuk membuat keputusan yang sukar.

Sekiranya anda seorang yang cepat belajar, ini kerana anda tahu bagaimana untuk menyesuaikan diri. Anda boleh memupuk kemahiran menyesuaikan diri dengan mencuba perkara baru dan mencabar kemampuan anda untuk menyelesaikan masalah dalam pelbagai keadaan.

 

Perubahan sudah bermula, dan terserah kita untuk menyesuaikan diri dengan cara baru pejabat berfungsi. Kemahiran untuk meningkatkan kemampuan menyesuaikan diri termasuk:

  • Kerjasama
  • Pemikiran kritikal
  • Penyelidikan
  • Penambahbaikan yang berterusan
  • Perhatian terhadap Perincian
  • Pemerhatian
  • Ingatan
  1. Kreatif

Pandemik Covid-19 telah mengubah bagaimana perniagaan beroperasi di mana-mana. Dengan bantuan kreativiti dan inovasi, berputar ke arah baru dapat menjadi satu-satunya cara bagi banyak syarikat untuk terus hidup. Pelbagai gaya dan cara untuk kita menghubungi atau berinteraksi dengan pelanggan. Instagram, Twitter, Facebook dan media sosial akaun yang lain dibanjiri dengan iklan dan promosi-promosi.

Sementara dunia masih dalam keadaan terkunci, kedai memperluas pesanan digital, syarikat kecergasan bergerak latihan dalam talian, dan peruncit beralih ke penjemputan di tepi jalan. Justru kemampuan manusia yang unik ini untuk berfikir secara kreatif mengenai cara-cara untuk mencipta dalam dunia pra dan pasca-coronavirus yang sangat penting bagi sebuah syarikat.

  1. Kestabilan Emosi

Kesanggupan untuk kecerdasan emosi atau EQ membentuk sifat yang sangat membantu kita menembusi ketidakpastian krisis ini, dan Covid-19 terbukti mungkin merupakan ujian EQ terbesar dalam satu generasi. Syukurlah seperti kebanyakan kemahiran lain, EQ adalah kemahiran yang dapat dipelajari dan kemahiran yang sangat dicari oleh organisasi.

EQ membentuk kekuatan dalam situasi tertekan di mana anda memiliki kemampuan untuk mengurus emosi anda dengan lebih baik sambil menyedari emosi orang lain. Dalam keadaan krisis, memiliki EQ membolehkan anda bertindak dengan penuh ketenangan dan kawalan diri yang luar biasa, kualiti yang diinginkan para pemimpin di mana-mana organisasi.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x