5 Soalan Temu Duga Biasiswa

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Untuk mendapatkan biasiswa, kebiasannya anda perlu tahu soalan temu duga biasiswa. terdapat pelabagai pendekatan soalan yang akan ditanya untuk meluluskan temuduga biasaiswa. Kebanyakan soalan akan melalui konsep sama iaitu bahagian pengetahuan am, personaliri diri, hal berkaitan permohonan bisiswa dan perwatakan.

5 Soalan Temu Duga Biasiswa

Soalan Temu Duga Biasiswa

Untuk soalan temu duga biasiswa ini ianya adalah kebiasannya ditanya. Trend ini biasa ditanya oleh penemuduga untuk mendapatkan maklumat dalam permarkahan individu.

1. Beritahu kami tentang diri anda.

Berlatih memberitahu mengenai diri anda tidak lebih dari satu minit. Cuba senaraikan beberapa perkara menarik mengenai anda sehingga penemuduga mempunyai banyak fakta yang perlu dipertimbangkan. Ia harus menunjukkan satu perkara yang paling anda minati untuk menjawab soalan temu duga ini.

Contoh:

Nama saya Emma, ​​dan saya sekarang adalah seorang pelajar tahun 2 di Universiti Putra Malaysia. Saya menyukai meminati saya di sana, khususnya dua bahasa yang boleh saya ambil, Sepanyol dan Mandarin. Saya telah menghabiskan beberapa masa saya dengan kokurikulum untuk meneroka minat saya terhadap sastera dalam dan melancarkan majalah sastera saya sendiri.

Ini adalah jawapan yang baik kerana Emma memberikan gambaran umum mengenai banyak minat0 sambil mengisyaratkan minat, bahasa dan kesusasteraan utamanya.

Contoh yang terbaik yang boleh diikuti untuk menjawab soalan ini di dalam temu duga,

Contoh:

Saya seseorang yang sangat meminati lautan. Itulah sebabnya saya merancang untuk mengambil jurusan biologi marin dan menjadi saintis NOAA suatu hari nanti! Saya telah memperoleh sijil skuba saya dan telah melakukan beberapa selaman. Saya sangat gemar membaca puisi atau menjadi sukarelawan di program literasi pada cuti semester.

Kenapa ini jawapan yang bagus?

Respons ini merangkumi banyak perkara dalam masa yang sedikit. Ia menekankan bahawa pelajar itu bijaksana dalam hal akademik dan rancangan masa depan mereka, dan juga bahawa mereka bersedia berusaha lebih jauh.

Matlamat jangka panjang: Menjadi saintis.

Matlamat jangka pendek: Major dalam biologi marin.

Pencapaian yang berkaitan dengan matlamat: Memperolehi pensijilan skuba.

Nilai: Sukarelawan masa untuk menolong orang lain.

Personaliti: Menyukai puisi.

2. Adakah anda terlibat dalam aktiviti di sekolah atau komuniti anda?

Jawab dengan beberapa aktiviti kokurikular yang menampakkan kekuatan dalam sesi temu duga anda, di sekolah, kolej dan di luar. Pastikan anda bersedia dengan sekurang-kurangnya beberapa contoh di luar dan di dalam kolej atau sekolah. Bercakap tentang mengapa anda memilih ini dan senaraikan beberapa pencapaian utama.

Info Tambahan :  Mengajar di kelas melalui permainan Wordwall

Contoh:

Saya bermain tuba dengan kumpulan perarakan di sekolah, dan tahun lalu rakan-rakan saya dan saya memulakan program bimbingan untuk warga emas dan junior untuk bekerja dengan pelajar baru dan pelajar baru. Saya juga mempunyai tali pinggang hitam di Taekwondo dan mengajar kelas untuk pelajar yang lebih muda. Saya seorang ekstrovert, dan saya menyukai tiga aktiviti ini kerana mereka membiarkan saya berkongsi apa yang saya tahu dan sayangi dengan orang lain.

Jawapan ini menghubungkan tiga aktiviti kokurikular yang agak berbeza dengan menunjukkan bahawa mereka semua adalah aktiviti kumpulan yang memerlukan pemohon menggunakan kemahiran mengajarnya.

3. Apakah buku / filem / lagu kegemaran anda?

Contoh:

Buku kegemaran saya ialah Finding You oleh Lydia Albano. Watak utama, Isla, dijual menjadi hamba, dan pada mulanya dia berharap seseorang dari masa lalunya akan menyelamatkannya. Dia tidak fikir dia boleh kerana dia kecil dan tidak kuat. Tetapi pada akhirnya dia akhirnya berjaya menyelamatkan sekumpulan gadis lain ketika dia membuat rancangan melarikan diri untuk mereka. Saya suka buku ini kerana saya juga ingin berusaha untuk menghentikan perdagangan manusia. Seperti Isla, kadang-kadang saya merasa tidak dapat melakukan apa-apa untuk menolong, tetapi dia memberi saya keberanian untuk mencuba.

Info Tambahan :  Program Jaringan Prihatin B40 : Cara Tebus Telefon Pintar Secara Percuma

Calon temu duga ini menghubungkan buku kegemarannya dengan keperibadian dan aspirasi kerjayanya sendiri, jadi jelas mengapa dia mengambilnya secara peribadi.

4. Siapa role model anda?

Penting untuk memilih seseorang yang mempunyai sifat yang sangat jelas yang ingin anda tiru. Tidak ada yang sempurna, jadi jangan risau memilih seseorang yang mempunyai kesalahan juga. Soalan ini dirancang untuk mengenal pasti sama ada anda dapat mencari dan mengagumi sifat positif.

Bagaimana untuk menjawab soalan temu duga ini?

Menceritakan orang yang anda kagumi menunjukkan apa yang anda hargai. Calon hendaklah menjelaskkan terpengaruh oleh sikap positif, altruisme, dan keramahan role model itu semasa temu duga. Ini menunjukkan kepada penemuduga apa yang akan dicuba oleh pelajar itu.

Penaja biasiswa ingin memberi penghargaan kepada pelajar yang semestinya layak, dan yang akan bertindak sebagai duta besar misi atau cita-cita penaja.

5. Di mana anda melihat diri anda dalam 5/10/20 tahun?

Tidak ada yang akan menghalangi jawapan temu duga anda, jadi tidak mengapa menceritakan gambaran yang anda tidak yakin 100% adalah jalan masa depan anda. Cuba fokus pada pencapaian kerjaya dan perkhidmatan lebih daripada kehidupan keluarga atau peribadi.

Calon perlulah mempunyai gambaran yang jelas tentang bagaimana hasrat mereka berkaitan dengan masa depan mereka, dan mereka sudah mula mengambil langkah untuk mewujudkan impian itu.

Kesimpulannya, soalan temu duga biasiswa yang diberikan ini mungkin boleh menjadi asas dalam perancangan dan persediaan sebelum memasuki temuduga. Walaubagaimanapun, corak pertanyaan mungkin berbeza mengikut individu penemuduga.

Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Mr.Reading
Mr.Reading
Guest
6 months ago

Boleh cuba ni..
Terima kasih