5 Tips Penting Temuduga Telefon

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

 5 Tips Penting Temuduga Telefon. Tujuan temuduga melalui telefon adalah jemputan temuduga tetapi tidak perlu datang ke lokasi majikan untuk temu ramah secara langsung. Temuduga melalui telefon adalah lazimnya bertujuan untuk majikan kerana mereka menyaring calon. Temu ramah ini tidak lama, biasanya kurang dari 30 minit dan mungkin hanya 10 minit.

TIPS 1: Lakukan penyelidikan terlebih dahulu.

Sekiranya mereka menghubungi anda, pastikan nombor yang mereka miliki betul. Ketahui seberapa banyak yang anda dapat tahu mengenai majikan dan tempat pekerjaan, sama seperti yang anda lakukan untuk temu ramah secara langsung:

  • Baca semula syarat pekerjaan, dan buat catatan di mana anda memenuhi atau melebihi syarat (dan di mana anda tidak).
  • Semak laman web organisasi (jika ada) untuk melihat apa yang mereka lakukan, di mana mereka berada, dan berita terkini yang mungkin mereka akan tanya nanti.
  • Cari “Profil Syarikat” LinkedIn untuk melihat maklumat apa yang mereka hantar, serta peluang pekerjaan lain yang mungkin mereka ada.
  • Google nama syarikat dan nama produk / perkhidmatan untuk mendapat lebih banyak idea.
  • Berdasarkan penyelidikan anda, buat soalan bakal ditanyakan.

TIPS 2: Ketahui jawapan anda untuk soalan biasa yang biasa diajukan.

Tanggapan ringkas “ya” dan “tidak” tidak akan menggerakkan temu ramah telefon ke hadapan, tetapi akan mengakhirinya dengan cepat. Oleh itu, mulailah dengan mempraktikkan jawapan anda kepada soalan temuduga supaya anda bersedia ketika temuduga telefon yang tidak dirancang.

Setelah mengesahkan bahawa anda memenuhi syarat asas (pendidikan, kemahiran, dan pengalaman), soalan-soalan ini biasanya diajukan di skrin telefon. Beritahu saya tentang diri anda dan Mengapa anda mahu meninggalkan pekerjaan anda sekarang? (Jika anda bekerja)

TIPS 3: Mempunyai dokumentasi yang anda perlukan di hujung jari anda.

Memiliki akses mudah ke syarikat dan maklumat pekerjaan akan membolehkan anda dengan yakin menjawab soalan tanpa meragukan pekerjaan yang anda bicarakan.

Oleh itu, dapatkan salinan keterangan kerja dan salinan resume atau permohonan yang anda kirimkan di hadapan anda sebelum temuduga bermula.

Juga ada nota yang anda buat semasa penyelidikan anda – soalan untuk ditanyakan mengenai organisasi. Mempunyai soalan yang khusus untuk majikan akan membuat mereka tertarik dengan minat dan perhatian anda terhadap perincian.

TIPS 4: Senyum semasa di telefon!

Anda akan mendapati bahawa anda terdengar lebih bersemangat dan bertenang ketika melakukan ini. Senyuman anda akan “didengar” oleh majikan untuk memberi kesan positif. Di sinilah sikap anda akan benar-benar ditunjukkan.

Untuk membantu anda mengingati senyum, letakkan cermin di telefon, di mana anda akan mudah melihatnya di dalamnya. Kemudian, semasa membuat panggilan, buatlah perhatian untuk melihatnya, dan tersenyum semasa anda bercakap.

TIPS 5: Ambil beberapa saat

Jangan risau jika anda memerlukan beberapa saat untuk memikirkan tindak balas tetapi jangan terlalu lama. Sekiranya anda memerlukan penemuduga mengulang soalan, tanyakan.

TIPS 6: Ikuti penemuduga.

Beberapa penemuduga mungkin ingin terlibat dalam beberapa minit perbincangan kecil. Orang lain mungkin mahu masuk ke dalam temu ramah. Biarkan penemuduga memulakan permulaan perbualan, tetapi bersiaplah untuk membincangkan cuaca atau membuat perbincangan kecil yang lain.

Susulan Selepas Temu ramah

  • Semasa temuduga berakhir, pastikan untuk mengucapkan terima kasih kepada penemuduga:
  • Minta alamat e-mel penemuduga, jika anda belum memilikinya.
  • Segera kirimkan nota terima kasih e-mel, berterima kasih kepada penemuduga dan menyatakan minat anda terhadap pekerjaan tersebut.
  • Anda juga boleh menggunakan nota terima kasih anda sebagai cara untuk memberikan maklumat mengenai apa sahaja mengenai kelayakan anda yang tidak berpeluang anda sebutkan semasa temuduga melalui telefon.
0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Jawatan penulis sambilan diperlukan( Maklumat Lanjut )