9 Kepentingan Menguasai Bahasa Asing

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Kepentingan Menguasai Bahasa Asing? Anda mesti mendengar semua sebab mengapa sesetengah orang tidak belajar bahasa, kebanyakannya berdasarkan mitos dan kesalahpahaman lama. Yang benar adalah, dalam dunia sekarang yang saling berkaitan dan saling bergantung, penguasaan dalam bahasa lain adalah kemahiran penting yang memberi anda peluang untuk berinteraksi dengan dunia dengan cara yang lebih cepat dan bermakna.

9 Kepentingan Menguasai Bahasa Asing

Kepentingan Menguasai Bahasa Asing

Antara kepentingan menguasai bahasa asing adalah:

1. Berjumpa dengan orang baru

Pintu dibuka untuk anda di seluruh dunia. Sekiranya anda belajar dalam suasana kumpulan, anda akan segera mempunyai rakan baru untuk berkongsi bahasa baru anda.

Sekiranya tidak, maka setelah anda pergi ke suatu tempat dan benar-benar dapat menggunakan apa yang telah anda pelajari, anda akan terkejut betapa terbukanya orang ketika anda menggunakan bahasa ibunda mereka.

2. Majikan menyukainya

Sekiranya C.V. anda penghargaan merangkumi kefasihan dalam bahasa kedua, peluang pekerjaan anda dalam ekonomi hari ini jauh lebih besar bagi anda daripada mereka yang hanya menggunakan satu bahasa.

Orang berbilang bahasa dapat berkomunikasi dan berinteraksi dalam pelbagai komuniti. Majikan yang berpotensi menganggap ini sebagai aset berharga dalam set kemahiran pekerja, kerana mereka dapat berhubung dengan lebih banyak orang.

Dalam era baru ini, syarikat semakin memasuki pasaran baru. Anda menaikkan nilai peribadi dan profesional anda jika anda dapat berunding dengan pengeluar di negara lain atau berkomunikasi dengan pelanggan yang tidak menggunakan bahasa ibunda anda.

Tidak ketinggalan, kemampuan anda untuk bertutur dalam bahasa kedua menunjukkan bahawa anda termotivasi dan terdorong untuk mempelajari kemahiran baru, dan ini juga memberi anda daya saing berbanding mereka yang belum menjadi dwibahasa.

3. Menjadi penting

Ramai yang berpendapat bahawa dwibahasa menjadi kemahiran yang diperlukan dan mustahak secara progresif bagi sesiapa yang ingin mengikuti ekonomi global yang semakin pesat sekarang.

Semakin banyak orang menyedari betapa pentingnya mempelajari bahasa tambahan, mereka yang hanya menggunakan satu bahasa akan mula ketinggalan dalam pergeseran kita ke arah masyarakat global yang lebih bersepadu dan saling terhubung.

Info Tambahan :  Kelayakan Kemasukan Sekolah Sukan Malaysia (SSM)

4. Sangat bagus untuk perjalanan

Ahli falsafah Austria Ludwig Wittgenstein mengatakan bahawa “batas bahasa anda adalah batas dunia anda,” dan dia benar.

Mengetahui lebih dari satu bahasa membuka kemungkinan tujuan percutian anda. Mengembara ke negara asing menjadi lebih mudah sekiranya anda dapat bertutur dalam bahasa negara itu.

Kelancaran tidak diperlukan. Penduduk tempatan di mana sahaja menghargai bahawa anda telah meluangkan masa untuk sekurang-kurangnya berusaha untuk belajar dan berkomunikasi dalam bahasa mereka. Ini menunjukkan rasa hormat yang lebih tinggi dan merupakan cara mudah untuk bertemu orang baru.

Juga, mencapai tahap pengucapan yang selesa dalam bahasa asing adalah pendorong yang baik untuk membawa anda ke luar sana dan mempraktikkan bahasa baru anda di negara baru.

5. Setelah belajar satu, 1000x lebih mudah untuk belajar yang lain

Semasa anda mula mempelajari bahasa kedua, anda akan mendapati bahawa teknik pemerolehan yang anda gunakan dapat diterapkan untuk belajar bahasa tambahan juga.

Kesan kognitif positif daripada belajar bertutur dalam bahasa kedua dapat melatih otak untuk menganalisis dan memproses struktur linguistik yang berbeza. Ini tidak khusus untuk bahasa sasaran pertama anda – ini adalah kemahiran yang dapat diterapkan untuk belajar bahasa apa pun.

Anda meningkatkan kemampuan untuk meniru proses dengan pelbagai bahasa.

Ini disebut “kesadaran metalinguistik”, di mana otak anda belajar untuk mengenal pasti teknik belajar bahasa dan memecahnya menjadi serangkaian langkah.

Setelah mempelajari satu bahasa, anda mengekalkan ingatan otot. Otak anda secara intrinsik akan memahami bagaimana mempelajari bahasa dan bagaimana pelbagai bahasa disusun, melalui peningkatan kesedaran mengenai sintaksis, tatabahasa dan struktur ayat.

6. Anda menjadi lebih pintar

Memperoleh bahasa kedua akan meningkatkan ingatan anda dan meningkatkan jangka masa perhatian anda. Proses menjadi dwibahasa melatih otak anda, mencabar anda untuk menumpukan perhatian dan meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah anda.

Pelajar dwibahasa cenderung mendapat markah lebih tinggi pada ujian standard berbanding pelajar monolingual, terutama dalam bidang perbendaharaan kata, membaca dan matematik.

Semasa anda belajar beralih dari satu bahasa ke bahasa lain, anda meningkatkan kemampuan multitasking anda. Individu dwibahasa juga terbukti lebih logik dan rasional, mempunyai kemahiran membuat keputusan yang lebih baik dan lebih peka dan peka terhadap persekitarannya.

Info Tambahan :  Pemakluman Penanguhan Penilaian Murid Aliran Agama (PMAA)

7. Anda akan lebih pintar

Penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa dwibahasa dapat membendung kesan Alzheimer dan demensia selama bertahun-tahun. Tidak kira tahap pendidikan, jantina atau pekerjaan mereka, subjek dwibahasa dalam kajian berkaitan mengalami permulaan Alzheimer, rata-rata, 4 1/2 tahun kemudian daripada mata pelajaran monolingual.

Hasil kajian dari American Academy of Neurology menunjukkan bahawa pertuturan lebih dari satu bahasa meningkat

jumlah jalur saraf di otak, membolehkan maklumat diproses melalui pelbagai saluran. Mereka juga mulai menunjukkan bahawa multibahasa meningkatkan perkembangan fungsi otak dan perhatian otak, tidak kira berapa usia pelajar bahasa.

8. Ini meningkatkan kreativiti anda

Penyelidik juga membuat kesimpulan bahawa penutur pelbagai bahasa lebih kreatif daripada penutur monolingual. Mempelajari bahasa asing bukan sahaja meningkatkan kemampuan anda untuk menyelesaikan masalah dan berfikir dengan lebih logik, tetapi juga membuat anda bereksperimen dengan kata dan frasa baru.

9. Ini membina keyakinan diri anda

Anda akan mengajar diri anda untuk percaya, “ya, saya boleh.” Itu akan menjadi mantera peribadi baru anda.

Keyakinan meningkat apabila kemahiran baru dikuasai, dan belajar bahasa asing tidak berbeza. Ini meningkatkan keyakinan diri anda. Mari kita hadapi: orang yang yakin lebih menarik daripada mereka yang tidak yakin dengan diri mereka sendiri Teknik yang anda gunakan untuk mengembangkan lidah kedua menghasilkan rasa terbuka yang lebih besar.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments