9 Perkara yang Harus Anda Cari Dalam ‘Internship’ atau Latihan Industri

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Sekiranya anda baru mula mencari ‘Internship’, anda mungkin tertanya-tanya tentang perkara terbaik yang perlu diberi tumpuan. Sama ada pekerjaan latihan industri atau tidak dibayar, nilai sebenarnya berasal dari apa yang anda masukkan. Dan itu bermula dengan mencari ‘Internship’ yang sesuai dengan anda dengan lebih banyak cara daripada satu.

Berikut adalah 9 perkara yang harus anda cari dalam latihan industri.

1. Peluang untuk mengetahui jenis kerjaya yang anda mahukan

Salah satu bahagian penting dalam latihan industri adalah dengan mengalami peranan atau industri tertentu sehingga anda dapat memutuskan apakah itu sesuatu yang ingin anda ikuti setelah tamat pengajian. Semasa memilih latihan industri, cari yang menawarkan pengalaman yang benar-benar praktikal. Ini akan membolehkan anda membuat keputusan yang tepat dan mencari jalan kerjaya yang paling sesuai untuk anda.

2. Peluang untuk bekerja dengan orang pintar dan bermotivasi

Sekiranya anda dapat memanfaatkan tenaga orang lain di sekeliling anda, anda secara semula jadi akan bekerja lebih keras dan menikmati apa yang anda lakukan. Dengan mencari latihan industri di syarikat di mana pekerja teruja untuk datang bekerja setiap hari, anda tentu akan mempunyai pengalaman yang lebih menyeronokkan dan lebih cenderung memilih budaya kerja yang sama positif pada fasa seterusnya dalam kerjaya anda.

3. Akses kepada mentor yang boleh anda pelajari

Semasa anda menavigasi apa yang ingin anda lakukan secara profesional, penting untuk mempunyai mentor yang boleh anda percayai yang akan membantu anda menavigasi persekitaran kerja yang anda pilih. Cari peluang yang mempunyai sistem sokongan terbina dalam untuk pelatih untuk mengakses eksekutif peringkat lebih tinggi. Ini bukan sahaja akan meningkatkan pendedahan yang anda dapat dalam organisasi, tetapi anda akan belajar dari orang-orang yang pernah bekerja dalam perniagaan atau industri dengan pemahaman tahap pakar.

4. Peluang untuk mengalami tempat baru

Sekiranya anda mempunyai pilihan, manfaatkan pengalaman latihan industri anda sebagai peluang untuk menjelajahi kota baru! Ini akan membantu anda keluar dari zon selesa anda semasa berada di kampus atau di rumah.

5. Peluang untuk menambahkan alat baru ke ‘kotak alat’ anda

Mengasah apa yang anda pelajari di kelas anda dan benar-benar menerapkannya adalah sebab utama latihan industri. Walau bagaimanapun, cuba gunakan kemahiran lain yang tidak semestinya mengajar anda oleh guru besar anda. Kenal pasti program atau alat yang relevan dalam industri anda dan jadilah pakar di dalamnya. Anda bukan sahaja akan menjadikan diri anda lebih mudah dipasarkan selepas latihan industri, tetapi anda akan menjadikan diri anda sebagai “pelajar cepat” yang ingin menambah nilai dengan pantas!

6. Cara untuk menguji apa yang telah anda pelajari

Sahkan minat anda terhadap industri yang telah anda pilih dengan menguji apa yang telah anda pelajari. Tanyakan pada diri anda apakah ini adalah sesuatu yang dapat anda lihat sendiri buat jangka masa panjang dan ambil kesempatan untuk meneroka jalan yang berbeza dalam profesion pilihan anda. latihan industri adalah peluang terbaik untuk mendapatkan pendedahan mengenai jalan kerjaya yang berpotensi tanpa harus memilihnya untuk jangka masa panjang. Luangkan masa ini untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai perkara yang paling anda sukai.

7. Peluang untuk mengenal pasti dengan budaya yang mencerminkan nilai anda

Cari latihan industri yang menawarkan persekitaran yang sesuai dengan perkara yang paling penting bagi anda di tempat kerja. Sekiranya anda ingin bekerja 100 jam seminggu, fahami apa yang dihargai syarikat dan apa yang diharapkan untuk perniagaan.

8. Peluang untuk mengusahakan projek yang penting

Salah satu tujuan utama keluar dari latihan anda ialah kemampuan untuk mengatakan bagaimana anda dapat memberi kesan. Memiliki peluang untuk mengerjakan projek-projek dunia nyata adalah kunci, dan satu perkara yang sangat penting dalam temu ramah anda seterusnya. Fahami jenis projek yang pernah diusahakan oleh pekerja latihan industri pada masa lalu dan apa yang anda jangkakan dapat dilaksanakan semasa anda berada dalam program ini. Anda juga dapat mengukur jenis peluang yang anda perlukan untuk mengerjakan projek sampingan yang lain. Pergi ke latihan industri dengan tujuan memberi impak yang paling besar yang dapat anda hasilkan. Ini akan membantu anda pergi sebagai bintang utama untuk musim panas dan cuti akan memberi anda peluang pekerjaan setelah latihan industri berakhir.

9. Cara untuk menjana pendapatan

Walaupun wang tidak seharusnya menjadi satu-satunya faktor penentu ketika memilih latihan industri, itu pasti sesuatu yang perlu diingat, terutamanya jika anda memerlukan pendapatan untuk menyara diri anda sepanjang latihan industri.

Mendapatkan pengalaman kerja sebelum menamatkan pengajian sememangnya penting, tetapi anda ingin memastikan bahawa latihan yang anda pilih akan memberi manfaat kepada anda dengan lebih banyak kaedah daripada satu. Dengan mengikuti tips ini, anda akan mendapat latihan industri yang sesuai untuk anda.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x