Cara Terbaik Untuk Belajar

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Rajah diatas menunjukkan graf bar hasil dari undian pelawat xpresi.org untuk cara yang terbaik untuk belajar. Seperti yang dijangka kerap membuat latihan merupakan cara belajar yang paling popular dipilih oleh pelawat. Hal ini kerana latihan sebenarnya memberikan kesan yang lebih mendalam terhadap ingatan dan pembelajaran kerana kebiasanya manusia ini lebih gemar mengambil pengajaran dari kesilapan.

Selain itu latihan mendidik manusia supaya biasa dengan bentuk soalan dan juga pengalaman. Membuat nota kecil pula menjadi pilihan kedua kerana nota yang ringkas memudahkan untuk mencari isi penting dan juga senang dibaca tidak kira tempat.

Dua waktu belajar cuba diuji dan ia menunjukkan belajar diwaktu awal pagi adalah lebih baik berbanding belajar waktu malam. Belajar waktu pagi ini memberikan lebih kesegaran dan meningkatkan daya ingatan kerana minda masih berada pada tahap kesegaran dari rehat yang cukup. Belajar diwaktu lewat malam juga menjadi pilihan mungkin diwaktu lewat malam fokus adalah lebih baik kerana keadan sunyi. Namun demikian diwaktu malam minda berada pada tahap yang tidak cergas kerana penat bekerja seharian.

Teknik selalu baca buku teks merupakan paling terendah dipilih kerana belajar berorientasikan buku teks sahaja belum cukup kerana tidak semua fakta di buku teks adalah penting dan ia juga membebankan kerana terlalu banyak yang perlu dibaca.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
fatimah
fatimah
Guest
8 years ago

SALAM,,,,,,sya masih ragu2,,nakl periksa,,ad x,,tips,,hilangkan rasa ragu untuk menduduki spm tahun ni 2011???,,harap dapat membantu,,,terima kasih

zep
zep
Guest
9 years ago

😮 :sweat:
ada tak cara belajar ketika exam?
dan cara belajar biologi dan fizik?
:evilgrin: :goaway: :secret:

4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x