Kelebihan Bidang Vokasional Yang Perlu Anda Tahu

Hargai Kami, Kongsi Info Ini Pada Rakan Anda !
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Print this page
Print

Bidang Vokasional sebenarnya mempunyai kelebihan tersendiri. Selepas habis PT3, pasti ramai yang mencari haluan untuk meneruskan pembelajaran bergantung keputusan masing-masing. Tidak dinafikan, aliran sains menjanjikan masa depan dan peluang yang cerah. Namun, jangan mudah berasa merendah diri jika anda tidaj mendapat tempat dalam aliran sains. Masih banyak peluang terbuka buat anda dalam bidang-bidang lain terutama bidang kemahiran.

Bidang Vokasional
Bidang Vokasional

4 Kelebihan Bidang Vokasional

Berikut meeupakan 4 sebab utama mengapa anda perlu memilih vokasional sekiranya anda tidak memenuhi kehendak anda dengan aliran yang anda inginkan.

  1. Peluang Pekerjaan
  • Tidak dinafikan, sektor kerajaan mahupun swasta membuka peluang pekerjaan yang tinggi dalam bidang kemahiran. Tenaga kerja yang berkemahiran mempunyai satu kelebihan yang dipandang oleh pihak majikan. Tidak hairan jika, majikan lebih mengutamakan calon yang mempunyai kemahiran diambil bekerja berbanding yang memiliki akademik semata – mata. Ini kerana pihak majikan mermerlukan tenaga kerja yang mampu mrmpu memenuhi keperluan kerja.
  1. Peluang Belajar Ke Peringkat Yang lebih Tinggi
  • Seperti aliran lain juga, bidang kemahiran juga mampu melahirkan pelajar ke peringkat yang lebih tinggi dalam pendidikan. Hal ini dapat anda perhatikan pada pelahar-pelajar berada pada peringkat sekolah teknik yang berjaya melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat universiti mahupun politeknik. Universiti seperti universiti teknikal Melaka, univeraiti Tun Hussein onn dan lain- lain lagi menediakan kursus dalam bidanf trknikal bersesuaian dengan kemahiran yang anda miliki.
  1. Sokongan Dan Bantuan Kerajaan
  • Usaha pihak kerajaan membantu pelajar-pelajar yang berminat dalam bidang kemahiran dapat dilihat dengan banyakk institusi-institusi Kemahiran dibangunkan. Penambahbaikan dalam kursus kemahiran turut dilakukan. Pihak kerajaan juga turut membuat penambahan kursus-kursus kemahiran yang diperlukan dalam pasaran pekerjaan. Pihak kerajaqn juga turutenyalurkan elaun sara diri sepanjang lattihan praktikal yang berkaitan dengan industri.
  1.   Gaji Lumayan
  • Dapat anda lihat, bidang kemahiran dalam pelbagai sektor pekerjaan memjanjikan gaji yang lumayan. Terutamanya dalam bidang kejuruteraan, perkapalan juga maritim. Jika anda mampu menggunakan peluang yang ada pada diri dengan menceburi bidang-bidang kemahiran yang mendatangkan gaji lumayan, semestinya amat menguntungkan anda.
Baca Juga :  Semak Salinan Cetakan MQA Asasi dan Diploma

Peluang tidak menunggu anda jika anda tidak mengambilnya dngan sebaik mungkin. Rebut peluang yang ada dan gunakan sebaiknya.

p/s : Jangan lupa untuk Join kami di Telegram untuk lebih pantas menerima berita Kerja kosong atau permohonan lain seperti biasiswa. Join Telegram

2 COMMENTS

    • Wslam, bergantung dengan keputusan akhir nanti..satu lagi ia ambil kira juga kemahiran lain berkaitan.. Kalau mkn gaji boleh juga cuba mohon dengan institusi lain, jika cemerlang boleh juga jadi tenaga pengajar..paling mudah berniaga sendiri berkaitan fesyen ni.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here