Mengajar di kelas melalui permainan Wordwall

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:

Apa itu Wordwall?

Strategi pengajaran Word Wall mewujudkan tempat di dalam kelas di mana pelajar memaparkan idea penting menggunakan perkataan dan gambar. Semasa pelajar menemui perbendaharaan kata baru dalam teks atau video, membuat dinding kata menawarkan satu cara untuk membantu mereka memahami dan menafsirkan idea dalam teks. Ini juga merupakan kaedah yang berkesan bagi pelajar untuk mengikuti istilah baru yang telah mereka pelajari di unit pengajian. Istilah perbendaharaan kata yang mungkin anda tambahkan ke dinding kata kelas anda termasuk penonton, pelaku, genosida, demokrasi, toleransi, nasionalisme, dan prasangka.

 

Bagaimana Wordwall berfungsi?

  1. Secara Interaktif dan cetakan

Wordwall boleh digunakan untuk membuat aktiviti interaktif dan boleh dicetak. Sebilangan besar templat kami tersedia dalam versi interaktif dan boleh dicetak.

Interaktif dimainkan di mana-mana peranti berkemampuan web, seperti komputer, tablet, telefon atau papan putih interaktif. Mereka boleh dimainkan secara individu oleh pelajar, atau dipimpin oleh guru dengan pelajar bergilir-gilir di hadapan kelas.

Cetakan boleh dicetak secara langsung atau dimuat turun sebagai fail PDF.

  1. Buat menggunakan templat (template)

Aktiviti kami dibuat menggunakan sistem templat. Templat ini merangkumi klasik seperti Quiz dan Crossword. Kami juga mempunyai permainan gaya arked seperti Maze Chase dan Airplane, dan ada alat pengurusan kelas seperti tempat duduk.

  • Untuk membuat aktiviti baru anda mulakan dengan memilih templat anda dan kemudian masukkan kandungan anda. Sangat mudah dan bermaksud anda boleh membuat aktiviti interaktif sepenuhnya hanya dalam beberapa minit.
  1. Menukar templat

  • Setelah membuat aktiviti, anda boleh menukarnya ke templat yang berbeza dengan satu klik. Ini menjimatkan masa dan sesuai untuk pembezaan dan pengukuhan.
  • Sebagai contoh, jika anda membuat aktiviti Match berdasarkan nama bentuk, anda boleh mengubahnya menjadi Crossword dengan nama bentuk yang sama persis.
  • Dengan cara yang sama kita dapat mengubah sumber anda menjadi Kuiz atau Pencarian Kata dan banyak kemungkinan juga.

 

  1. Edit sebarang aktiviti

Tidak perlu menyelesaikan aktiviti pra-buat. Sekiranya anda menjumpai aktiviti tetapi tidak betul, anda boleh menyesuaikan bahan dengan mudah mengikut kelas dan gaya pengajaran anda.

  1. Tema dan pilihan

Interaktif dapat disampaikan dalam tema yang berbeza. Setiap tema mengubah rupa dan nuansa dengan grafik, fon, dan suara yang berbeza. Anda juga akan mendapat pilihan lebih lanjut untuk menetapkan pemasa atau menukar permainan.

  • Alat cetak juga mempunyai pilihan. Contohnya, anda boleh menukar fon, atau mencetak banyak salinan setiap halaman.
  1. Tugasan pelajar

Aktiviti Wordwall boleh digunakan sebagai tugasan yang diselesaikan oleh pelajar. Semasa guru menetapkan tugas, pelajar diarahkan ke satu aktiviti tersebut tanpa gangguan untuk mengunjungi halaman aktiviti utama. Ciri ini boleh digunakan dalam kelas di mana pelajar mempunyai akses ke peranti mereka sendiri, atau sebagai cara mengatur kerja rumah.

 

  1. Berkongsi dengan guru

Segala aktiviti yang anda buat boleh dibuat umum. Ini membolehkan anda berkongsi pautan halaman aktivitinya melalui e-mel, di media sosial atau melalui kaedah lain. Ini juga membolehkan guru lain mencari aktiviti dalam hasil carian Komuniti kami, memainkannya, dan memanfaatkannya.

Sekiranya anda mahu, anda boleh merahsiakan aktiviti, yang bermaksud hanya anda yang dapat mengaksesnya.

  1. Menyematkan di laman web

Kegiatan Wordwall boleh diletakkan di laman web lain menggunakan potongan kod HTML. Ia berfungsi dengan cara yang sama seperti ciri penyematan video yang anda dapati di YouTube atau Vimeo, memberikan anda aktiviti yang dapat dimainkan di laman web anda sendiri.

  • Ini adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan blog anda sendiri atau persekitaran pembelajaran maya (VLE) sekolah anda.

 

  1. Permainan berbilang pemain (multiplayer)

Multiplayer adalah format di mana semua pelajar menyertai permainan yang sama secara serentak, masing-masing menggunakan peranti mereka sendiri. Guru mengawal aliran permainan dari hadapan kelas.

Beberapa permainan adalah kompetitif, contohnya Kuiz, di mana pelajar berlumba untuk memberikan jawapan yang betul secepat mungkin. Yang lain seperti Brainstorm memudahkan perbincangan kolaboratif.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x