Pengambilan Tentera Laut Jom Masuk Tentera 2018

Hargai Kami, Share Pada Rakan Anda:
tentera laut
tentera laut

Satu pengambilan tentera laut dibuka untuk permohonan. Permohonan ini bagi mereka yang berminat dan mempunyai ketahanan mental dan fizikal untuk terlibat dalam sektor keselamatan negara. Peluang berbakti pada negara ini merupakan peluang yang baik bagi mereka yang berminat menjadi seorang tentera.

Syarat Permohonan tentera laut

  1. Sijil Pelajaran Malaysia ( SPM ) atau kelayakan diiktiraf oleh kerajaan dengan kepujian Bahasa Melayu. Keutamaan diberikan pada pemohon yang mempunyai kepujian dalam pelajaran matematik, sains dan bahasa inggeris.
  2. Sijil pelajaran Malaysia ( SPM ) Sijil Vokasional Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dengan kepujian dalam matapelajaran Bahasa Melayu dan Sijil Kemahiran Malaysia ( SKM ) Tahap 2 dalam bidang ketukangan yang berkenaan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf denggannya oleh kerajaan.
  3. Warganegara Malaysia berumur diantara 18 hingga 25. Keutamaan pada pemohon yang berumur 18-23 tahun pada tarikh 5 Mac 2018
  4. Taraf Perkahwinan Bujang.
  5. Proses pemilihan adalah berdasarkan kelayakan akademik, pemeriksaan dokumentasi dan pemeriksaan fizikal. Pemohon yang memiliki Sijil Kokurikulum PKBM, Sijil PLKN atau kecemerlangan dalam bidang sukan akan diberi keutamaan.
  6. Penglihatan hendaklah terang dan jelas tanpa cermin mata atau kanta lekap serta tidak rabun warna.
  7. Taraf kesihatan sihat tubuh badan, tidak cacat anggota, tidak pernah mengalami kecederaan teruk seperti patah tulang, tidak menghidapi penyakit asma, penyakit kronik yang lain dan tidak mempunyai penyakit keturunan. Diakui sihat dan tidak cacat anggota oleh Pegawai Perubatan Kerajaan termasuk pemeriksaan x-ray serta disahkan oleh pegawai Perubatan Angkatan Tentera Malaysia ATM.
  8. Calon Wajib mempunyai alamat email persendirian 9( gmail/hotmail/yahoo danlain-lain )
  9. Syarat minimum ukuran fizikal ( Rujuk Gambar )
Info Tambahan :  Cara Beli Pin UPU 2024/2025
Tentera laut
Tentera laut

Cara mohon Tentera laut

Untuk membuat permohonan boleh terus ke Laman rasmi permohonan www.mafhq.mil.my/JOMMASUKTENTERA

Pastikan anda memohon sebelum tamat permohonan 18 September 2017

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *